Translate

"Farklılık" Algıyı güçlendirecek bir tabela görülmeyi hakeder..

İş kazalarını önlemek amacı ile bütün duvarları uyarı levhaları ile doldurur, makineleri levhalardan görünmez hale getiririz. Daha işletmenin girişinde başlar levhalar; "iş güvenliği önlemlerini almadan işe başlama", "önce iş güvenliği" az ileride birdaha, "kask tak","buraya kemersiz çıkma" yok yok "buraya hiç çıkma".

O kadar çok levha asıyoruz ki etrafa artık hiçbirisi okunamıyor. Okunamaz hale getiriyoruz çünkü. Kim bu kadar levhayı okumak için zaman ayırır ki. Birde uzun uzun yazıyoruz bazen; " Bu noktadan sonra 4 metreden daha yüksek forklift veya istif makinesinin geçmesi yasaktır". İlgili personel forkliftle bu yazının önünden geçerken ne görür sen düşün.

Geçenlerde trafikte ilerlerken de buna benzer bir tabela gördüm. Tabelayı gördüm de ne yazıyordu tam göremedim aslında. Kemer takmazsan...... gibi birşeydi hatırımda kalan.


Resmi dairelerde de aynı sorun var. Uyarı levhaları bir yana birde bilgilendirme yazıları varki; önünde ki kuyruktan kağıdı görebilirsin ancak.

Bu ve buna benzer bir çok örnek verebilirim daha, fakat farklılık kavramının, sadece algıda seçicilik konusuna katkısının bile ne kadar muntazam olduğuna değinmek istiyorum.

İnsanoğlu doğası gereği öyle uzun uzun bu levhaları okumak istemez, görmek ister, görsellik ister, görüp kısa sürede algılamak ister. Mesela Forklift giriş yasağını, levha üzerine bir forklift ile yükseklik sınırını bir resim ile işlediğimizde, birde altına kocaman "Yasak" yazdığımızda mesaj yerini bulmuş olacaktır. İşletme girişinden itibaren yazılı levhaların her birini resme dönüştürdüğümüzde akılda kalacaktır. Beyin resmi görür ve kaydeder, uzuvlarımız ise istem dışı dahi, artık bu uyarılara uymaya başlar.

Karayollarında bu işi yapıyor olsam o levhayıda değiştirir yerine köprü üzerinden belinde kemer takılı vaziyette bir manken sallandırırdım. Kemer tak diye de altına kocaman yazardım.

Hız limitlerine uyulması için kazalı arabaları karayollarında rahatça görülen yerlerde sergiler, üzerine hız limitlerini yazardım. 

Farklılık bunun neresinde. Farkettin sen aslında. Alışılagelmiş uygulamalarımızda geldiğimiz nokta ancak bu zamana kadardır. Artık farklı bakış açılarının yarattığı farklı uygulamalar hedefi 12 den vurmaktadır. Farklı olacaksın; simit satıyorsan sen farklı satacaksın ki farkedileceksin. Simit yazısını gören herkes gibi ben de çok oralı olmam, ama kocaman susamlı bir yapay simiti dükkanın önüne asan bir simitçiyi de görmedim diyemem. Makineye el sıkışmasın istiyorsan muhafazasının hemen üstüne el resmi çizeceksin.

Farklılık bireyin yaratıcılığının gelişmesine de yardımcı olmaktadır. Mutlu olur insan yaratıcı fikirleri ile, mutluluk başarılı kılar bireyi.

Algıda seçicilik gerçeği var yaşamımızda. O zaman algıyı güçlendirecek bir tabela görülmeyi hakeder değilmi?

Esat Özdemirkan
14.04.2013




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder