Translate

İstifa Mülakatı

 

İş başvurularında mülakat yapıyoruz. İşe başlayacak adayları seçerken kılı kırk yarıyoruz… Bir çalışma arkadaşımız istifa ediyor işten ayrılıyor, Peki neden istifalarda mülakat yapmıyoruz? ya haklıysa...

Bunu yıllar önce küçük bir konuda danışmanlık verdiğim bir işletmede İnsan kaynakları müdürüne söylediğimde gülmüştü.

NEDEN AYRILIYORSUNUZ?

“İstifa mülakatı”!!!

Komik değil, aksine uygulamasıyla da gösterdiğim ciddi bir konudur.

İnsan kaynakları, görev tanımı işletmelerce farklılık gösterse de, adı üstünde, insan kaynağı sağlar. Bu başlığın altında yatan asıl görev tanımı da, doğru insan kaynağıdır. Doğru kişilerin doğru yerlerde istihdam edilmesidir…

Sabah mesai başlangıcında insan kaynakları müdürü ile görüşürken içeri, görevini sonradan öğrendiğim depo sorumlusu bir arkadaş girdi.

-İstifa ediyorum.

Dur, ne oldu? neden? derken...

-Yeter! hiç birşey istemiyorum ne gerekiyorsa imzalarım çıkıyorum ben dedi.

Ayak üstü bir atışma sonrası insan kaynakları da karşı taarruza geçti ve kavga gürültü sonrası yarın gel evraklarını hazırlarız imzalarsın diyerek gönderildi.

Burada araya girip "istifa mülakatı" yapmalıyız dedim, açıklayarak... 

Güldü,

-Bırak abi ne hali varsa görsün dedi. Ne mülakatı adamın bir dövmediği kaldı bizi…

Gerçekten arkadaş iri, uzun ve eli nerdeyse benim elimin iki katı büyüklüğündeydi.

Bir görüşmek istedim. Müdür arkadaş müsaade edince istifa edeni çıkmadan yakaladım, rica ettim, gel konuşalım, yardımcı olabileceğim birşeyler varsa bakarız diyerek zor da olsa ikna ettim.

Depo sorumlusu, gelen malzemeleri teslim alıyor, üretim planına göre, üretime malzeme veriyor, kullanılanı düşüyor, kalanı geri depoya alıp rapor ediyor ve malzemeler eksildikçe sipariş vermesi gerekiyor.

Ancak bağlı olduğu birim yönetimi ile bu konularda yaşanan hesaplama ve kayıt sorunlarından dolayı sürekli kavga halinde. Raporda malzeme var görünüyor ancak depoda çıkmıyor, üretim aksıyor. Herkes haklı. Anladığım ve gördüğüm, arkadaşın pek hesap kitapla arası iyi değil. Görüşme bitti ve arkadaş ayrıldı.

Müdür bey görüşmeyi sordu ve konuştuklarımızı anlatırken, sevkiyat sorumlusunun da dün istifa ettiğini söyledi ve alaylı olarak bugün imzaya gelecek istersen onunla da görüşün dedi. Atladım tabi hemen, olur tabi ki görüşüyüm dedim.

Öğleden sonra sevkiyat sorumlusu gelmiş haber verdiler ve görüştüm.

Sevkiyat sorumlusu, sevkiyat planına göre araç organizasyonu yapıyor, gelen araçları yükletiyor, irsaliye kestirip gönderiyor.

Zayıf, uzun boylu müthiş derecede kibar bir beyefendi. Şoförlere dert anlatmaktan bıkmış, içeri girilmesi yasak olan yerlere girenlerle  baş edemiyor, bu iş bana göre değil diyerek görevinin değiştirilmesini istemiş ancak kimse kulak asmamış. Son olarak iki gün önce kavganın arasında kalmış ve istifa etmiş.  Haklı mı? Haklı.

Peki haklı olan insanları kaybetmek doğru mu? Değil?

Tahmin ettiğiniz gibi… evet “istifa mülakatı” uygulamasında başarı elde etmenin verdiği mutlulukla İnsan Kaynakları ve Genel Müdür ile bir takım görüşmeler yaparak her iki arkadaşı da işe aldırıp görev yerlerini değiştirdik.

Eli benim elimin iki katı olan arkadaş 2 gün sonra tabiri caiz ise şoförleri araçlarından indirmeden sırası geleni çağırır vaziyette geleni yüklüyor gönderiyordu. Sevkiyatta disiplin askeriye gibi oldu.

Malzeme depoda yeni arkadaş hesap makinesi kullanmadan işlem yapıyor, üretimin firesine kadar hesap soruyordu iki gün sonra. Raporu revize ediyordu en son daha anlaşılır olsun diye…

“İstifa mülakatı” bu işte. Aslında ben burada "istifa mülakatı" sayesinde doğru kişinin doğru istihdam edilmediğini tespit etmiş oldum. Doğru işte doğru istihdam, işleri kolaylaştırır, geliştirir, çalışma ortamını sorun olmaktan kurtarır. 

"İstifa mülakatı"nın faydası bununla da sınırlı değildir. Gidenin geride kalan kişiler veya işler üzerinde olumlu etkiler oluşturacak bilgiler verecek olmasıdır. süreçlerde iyileştirme sağlayacak bilgiler, faydalı faydasız süzgecinden geçirilerek kullanılacak bilgiler. Bunları normal çalışma şartlarında as-üs ilişkileri sebebi ile çekincede kalan kişilerden alamayız. 

Her defasında belki bu kadar net atış olmayabilir ama, İnsan kaynakları tarafından, aslında tam anlamı ile hedef, görev tanımı, iş takibi, puanlama sistemleri ile doğru istihdam sağlansa buna daha az gerek duyulacak. Yok, yine de sonuç ne olursa olsun “İstifa mülakatı” bilgi verir. Gizli kalmış şeyleri ortaya çıkarır, vebali ortadan kaldırır, ayrılık illaki olacaksa da geriye kalanlar için işlerin düzeltilmesi için fırsat verir.

Esat ÖZDEMİRKAN

05.2021

1 yorum:

  1. Akıllıca bir yaklaşım, her kes başlangıcı önemserken son andaki konu bütünlüğünü de yakalamış oluyoruz. Bir anda aklıma, bu durumun spor müsabakaları ile aynı değeri taşıdığı da, geldi açıkça. Ne deriz maç 90 dakika, zil çalmadan raund bitmez gibi kelimeler kulaklarımda çınladı bir an. Değerli bilgilerinizi paylaştığınız için teşekkürler.

    YanıtlaSil